kaj noppenau sørensen
det er ikke hvor du tager ting fra – det er hvor du bringer dem hen
Skip to content
  • Domain
  • media
  • pictures
  • movies
  • politics
  • books
  • science
  • coaching
  • Contact
← Kan vi ikke snakke om det
Meet Johan →

Hvem gider twitte?

Publiceret d. 13.02.2012 af Kaj

Eller hvad virker egentlig på Twitter? Nogle mener at twitteriet er overhypet og dybest set overflødigt tidsfordriv – andre kan ikke få nok og har flyttet det meste af deres online tilstedeværelse herind. Til de sidste hører undertegnede ikke, selvom jeg vil medgive en vis fascination af mediet. Og må også konstatere en stigende Facebook-træthed, mens jeg finder mine Twitter-venner sjovere, omend mere uforpligtende.
3 amerikanske forskere satte sig sidste år for at undersøge hvilke typer tweets der egentlig virker, dvs. bliver retweetet eller på anden vis er populære. I artiklen “Who gives a tweet”
når de ikke overraskende frem til at det er meget vigtigt at informationerne er dugfriske og ikke daggamle.

Tweets popularitetsskala

Udvalgte kategoriers popularitet. Grøn er populært - rødt er upopulært (i pct.)

Ved at måle på brugernes adfærd på et særligt testsite og give adgang til at rate tweets, nåede de frem til nogle ret klare pointer. Cirka en tredjedel af de tweets – fra godt 20.000 profiler – som flød igennem sitet blev ratet som læseværdige, mens en fjerdedel blev ratet uinteressante – ikke sjældent med kommentaren ” det er kedeligt”. Mon Facebooks statusopdateringer kan konkurrere med det?

Især tweets der drejede sig om afsenderens øjeblikkelige humør eller position var upopulære, mens opfølgende eller supplerende informationer til andres tweets blev foretrukket. Fx. når links blev retweetet med kommentarer.

Til gengæld var tweets med rene links meget upopulære, sammen med overdreven anvendelse af @mentions eller #hashtag – og fri os for Foursquare-opdateringer!

og nåe ja – whining – eller jammer – kan helt sikkert undværes, mens glade og ligefremme tweets er velkomne.

About Kaj

Kaj kan godt lide litteratur - især i rigtige bøger, når det er tilpas skævt. Internettet - når det er frisættende. Løbeture - når det er lige tilpas hårdt. Nyheder - når de er ægte. Udfordringer - når de er meningsfyldte. Og engagerede mennesker. Altid.
View all posts by Kaj →
Dette indlæg var publiceret i media, science og tagget med kaj.
← Kan vi ikke snakke om det
Meet Johan →

Skriv en kommentar Fortryd svar

Din email vil ikke blive vist. Skal udfyldes = *

*

*

  • Læs mine indlæg som RSS

  • Seneste indlæg

    • Top 10 “hvad nu hvis” romaner
    • Giganterne ømmer sig
    • Froome: Cykling er nok den reneste sport
    • Nådesløs bog om finanskrisen
    • Iron Sky – en umage film
  • Kaj anbefaler bøger

    Se hvilke hos
    Kaj Noppenau's book recommendations, favorite quotes, book clubs, book trivia, book lists (read shelf)

  • RSS Synes også om

  • Søg

  • Kategorier

    • books (8)
    • media (15)
    • movies (4)
    • pictures (5)
    • politics (7)
    • science (9)
  • Arkiv

    • October 2013
    • July 2013
    • May 2012
    • March 2012
    • February 2012
    • December 2011
    • September 2011
    • July 2011
    • February 2011
    • December 2010
    • October 2010
    • September 2010
    • August 2010
    • June 2010
    • May 2010
  • Emner

    books media movies pictures politics science
Facebook Linkedin Twitter Friendsfeed Kontakt